https://arasta360.com/

ساخت وبلاگ

زمانی که به یک فروشگاه فرش فروشی مراجعه می‌کنیم، با انبوهی از فرش‌ها در طرح، رنگ و تراکم متفاوت روبرو می‌شویم. در این میان اگر شما هم به‌درستی با انواع فرش و تراکم متفاوت آن آشنا نباشید، حتما از خودتان می‌پرسید چه فرقی بین این‌ها وجود دارد؟ چرا فرش ارزان‌تر با تراکم  و شانه کمتر را نخرم؟ اجازه بدهید در ادامه این صفحه تفاوت فرش 1000 شانه و 700 با 1200 شانه را بررسی کنم. همچنین خصوصیات هرکدام از این فرش‌ها نیز بیان می‌شود تا تصویر روشنی از هر فرش در هنگام خرید داشته باشید و بهترین گزینه را برای خانه خود انتخاب کنید.

خصوصیات فرش 1200 شانه

ظرافت حرف اول را می‌زند!

اولین چیزی که در هنگام لمس و مشاهده فرش 1200 شانه درک خواهید کرد، ظرافت بسیار بالا، کیفیت و شباهت آن به فرش‌های دستباف است. طی سال‌های اخیر انواع مختلفی از فرش‌های ماشینی به بازار معرفی شدند که از میان آن‌ها فرش 1200 شانه جذابیت‌های منحصر به فردی دارد.

تراکم این فرش 3600 است و به دلیل همین تراکم بالا، شاهد ظرافت و بافت متراکم فرش هستیم. در عین حال به دلیل تراکم بالا، الیاف ضخیم جای خود را به الیاف نازک و ظریف دادند تا طرح‌های روی فرش با وضوح و زیبایی بیشتری نمایان شود.

باوجود اینکه این حجم از لطافت در بافت فرش، مزیتی برای آن محسوب می‌شود؛ اما در عین حال معایبی را هم برای فرش به دنبال دارد. انتخاب الیاف نازک در بافت فرش 1200 شانه باعث شده که قدرت و مقاومت این فرش نسبت به فرش‌های 700 و 1000 شانه کمتر باشد و به همین دلیل پاخور زیاد به آن آسیب وارد می‌کند. بنابراین بهترین فضا برای پهن کردن فرش 1200 شانه با تراکم 3600 در پذیرایی و قسمت‌هایی است که ترافیک رفت و آمد کمتری در آن وجود دارد. در این صورت تا مدت‌های طولانی می‌توانید از زیبایی، لطافت، ظرافت، طرح و نقش‌های زیبای آن لذت ببرید.

خصوصیات فرش 1200 شانه

طرح های فرش 1200 شانه

شما چه طرحی دوست دارید؟!

خوشبختانه استفاده از الیاف با متریال باکیفیت و ظریف، باعث شده نقوشی که روی فرش بافته می‌شود، کاملا ظریف و زیبا باشد. بنابراین با مشاهده نمای فرش 1200 شانه به‌خوبی به این موضوع پی می‌برید. اگرچه جنس نخی که در این فرش‌ها استفاده می‌شود، دوام و مقاومت پایینی دارد و به همین دلیل نمی‌توان از آن در قسمت‌های پرترافیک استفاده کرد، اما نازکی الیاف باعث تراکم بیشتر فرش 1200 شانه و زیبایی طرح‌ها روی آن می‌شود.

طرح های فرش 1200 شانه کاملا ریز و مینیاتوری هستند و به همین دلیل تفاوتی نمی‌کند که چه طرح و نقشی روی فرش پیاده شود، درهرصورت نقوش کاملا ریزبافت و زیبا نمایان می‌شوند و لطافت فرش غیر قابل انکار است.

البته یکی دیگر از دلایلی که ظرافت طرح های فرش 1200 شانه را افزایش می‌دهد، نوع نخ خابی است که در آن به کار می‌رود. در فرش‌های 1000 و 700 شانه نخ خاب دارای ضخامت زیادی است و تا حدود 9 میلی‌متر می‌رسد. اما برای بافت فرش 1200 شانه ارتفاع نخ خاب تا 8 میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند تا گره‌های بافته شده روی فرش ریزبافت‌تر دیده شوند.

نکته مهم دیگر در افزایش ظرافت و زیبایی طرح های فرش 1200 شانه نوع مواد اولیه و نخی است که در بافت به کار می‌رود. این نخ در فرش‌های 700 و 1000 شانه به‌صورت سه لا و ضخیم است؛ اما در فرش 1200 شانه بافتی کاملا ظریف دارد و همین موضوع نیز بر بالا بردن ظرافت طرح  و نقش فرش اضافه می‌کند.

درنهایت اینکه تفاوتی نمی‌کند که شما علاقه‌مند به چه طرح‌هایی از این فرش باشید؛ زیرا انواع مختلفی از نقوش کلاسیک، مدرن و سنتی روی این فرش بافته می‌شود تا همه سلیقه‌ها را پوشش دهد. بنابراین طرح لچک ترنج، گل برجسته، شکارگاه و انواع مختلفی از طرح‌ها را می‌توانید روی این فرش مشاهده کنید. اما با توجه به اینکه این فرش بهترین انتخاب برای فضای پذیرایی با پاخور کم است، طرح‌های کلاسیک و سنتی بیشتر در بازار یافت می‌شود.

خصوصیات فرش 700 شانه

زمانی که از فرش 700 شانه حرف می‌زنیم به این معنا است که در هر مترمربع از عرض فرش 700 گره بافته شده است. همچنین تراکم فرش نیز میزان و تعداد  گره در هر مترمربع از ارتفاع فرش را مشخص می‌کند. بنابراین فرش 700 شانه که در بیشتر موارد تراکمی معادل با 2550 دارد، درمجموع دارای 1785000 گره در هر مترمربع است.

علاوه بر تعداد گره، خصوصیات فرش 700 شانه شامل مختلفی مانند طرح‌ها و نقوش و تعداد رنگ‌هایی است که در آن به کار می‌رود. در این فرش عموما 8 الی 10 رنگ استفاده می‌شود تا تنوع در بافت و طرح‌های آن افزایش پیدا کند. همچنین از ماشین‌های بافندگی مدرن و پیشرفته استفاده می‌شود تا کیفیت بافت نیز نسبت به گذشته بیشتر باشد.

شاید در نگاه اول تصور کنید که میزان گره‌ها و ضخامت در الیاف فرش نشان‌دهنده کیفیت پایین این نوع فرش است؛ اما باید توجه داشته باشید که هر فرشی برای فضای خاصی مناسب و قابل استفاده است. در عین حال فرش 700 شانه به دلیل مقاومت بسیار بالا و خوبی که در برابر ترافیک رفت و آمد و پاخور دارد، گزینه مناسبی برای قسمت‌های شلوغ خانه مانند راهرو، آشپزخانه و یا نشیمن است.

همچنین در صورتی که شما جزء افرای هستید که در فضای خانه بیشتر از فرش به‌جای مبلمان استفاده می‌کنید، فرش 700 شانه بهترین انتخاب برای خانه شما محسوب می‌شود. ضخامت و مقاومت این فرش در برابر سایر فرش‌ها بسیار بیشتر است و در عین حال در مقابل شستشوی مداوم نیز کیفیت و دوام اولیه خود را از دست نمی‌دهد.

موضوع دیگر در شناخت خصوصیات فرش 700 شانه، میزان تراکم گره‌ها در بافت آن است. این فرش در تراکم‌های مختلف 1500، 2000، 2200، 2550 و 2700 بافته می‌شود، اما تراکم 2500 رواج بیشتری در بافت دارد. در عین حال به یاد داشته باشید که با افزایش تراکم، وزن فرش و میزان مقاومت و کیفیت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین جنس و متریال نخ خاب در فرش 700 شانه در بیشتر موارد از الیاف آکریلیک هیت ست شده است. بنابراین می‌توانید از فرشی با نرمی، لطافت، گرمی و بافت مقاوم بهره ببرید. همچنین استفاده از دستگاه‌های هیت ست در بافت این فرش کمک می‌کند که فرش بعد از پهن کردن پرزدهی بسیار کمتری داشته باشد و مجبور نباشید تا مدت‌ها برای از بین بردن پرز روی فرش تلاش کنید.

استفاده از نخ آکریلیک در بافت این فرش مزایای متعددی را برای آن به همراه دارد. این الیاف کمک می‌کنند که گره‌ها کاملا از هم مشخص و به‌صورت دانه دانه باشند. همچنین ماندگاری و دوام فرش افزایش پیدا می‌کند و عدم جذب غبار را به همراه دارد. الیاف آکریلیک دارای مقاومت بالایی در برابر شستشوی مداوم و نور خورشید هستند و رنگ‌های به کار رفته روی آن نیز کاملا تثبیت شده است. بنابراین خیالتان از کیفیت فرش 700 شانه راحت باشد!

خصوصیات فرش 700 شانه

طرح های فرش 700 شانه

استفاده از نخ آکریلیک، تراکم مناسب، دوام و مقاومت بالا در برابر آسیب‌های محیطی و کاربرد 8 تا 10 رنگ در بافت الیاف فرش باعث شده که طرح‌های متنوعی برای این فرش قابل تصور باشد. بنابراین شما می‌توانید این فرش را در طرح‌ها و نقوش متفاوت شامل طرح‌های سنتی و کلاسیک و یا مدرن و فانتزی تهیه کنید و در قسمت‌های پر رفت و آمد خانه بیاندازید. به‌طور مثال برای اتاق کودکان، فرش 700 شانه با طرح‌های عروسکی  و فانتزی بهترین انتخاب است تا در کار زیبا و شاداب‌تر کردن فضای اتاق، مقاومت بالایی در برابر شستشوی مکرر داشته باشد. همچنین می‌توانید برای فضای نشیمن بر اساس هارمونی و نوع چیدمان خانه، فرش 700 شانه با طرح فانتزی و مدرن و یا سنتی و کلاسیک تهیه کنید.

طرح های فرش 1000 شانه

در بافت فرش 1000 شانه تراکم 3000 به کار می‌رود. به عبارت دیگر در هر یک مترمربع از ارتفاع این فرش 3000 گره بافته می‌شود. همچنین در این فرش نیز 8 تا 10 رنگ به کار می‌رود  و می‌توان طرح‌های مختلفی روی آن پیاده کرد. انتخاب و استفاده از الیاف آکریلیک هیت ست شده نیز فرش را در برابر پرزدهی مقاوم می‌کند تا حساسیت پوستی و تنفسی برای شما به دنبال نداشته باشد.

علاوه بر آن فرش 1000 شانه در ابعاد مختلف 12 متری، 9 و 6 متری بافته می‌شود تا در فضاهای مختلف خانه کاربردی و قابل استفاده باشد. با توجه به اینکه این فرش شباهت‌های زیادی ازنظر مقاومت الیاف و بافت به فرش 700 شانه دارد، طرح های متنوعی روی آن بافته می‌شود. به همین دلیل می‌توانید بر اساس نوع چیدمان و هارمونی دکوراسیون خانه خود، طرح‌های فرش 1000 شانه را در انواع مختلف کلاسیک، سنتی، مدرن و یا فانتزی انتخاب کنید.

این فرش نیز دارای ظرافت و در عین حال مقاومت خوبی است و انتخاب مناسبی برای قسمت‌های پر رفت و آمد خانه محسوب می‌شود. در عین حال اگر جزء کسانی هستید که در فضای پذیرایی نیز به‌جای مبلمان از فرش استفاده می‌کنید، فرش 1000 شانه بهترین گزینه است.

تراکم و شانه در این فرش بیشتر از فرش 700 شانه است و به همین دلیل در کنار برخورداری از مقاومت و دوام مناسب، ظرافت بیشتری در طرح و نقش‌ها دیده می‌شود. بنابراین انتخاب مناسبی برای فضاهای پرترافیک و یا کم رفت و آمد خانه مانند پذیرایی محسوب می‌شود. همچنین استفاده از الیاف آکریلیک در بافت این فرش مزایای بی‌شماری مانند مقاومت در برابر شستشو، نور خورشید، ترافیک رفت و آمد و همچنین عدم حساسیت در آن ایجاد می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله تفاوت فرش 1000 شانه و 700 با 1200 شانه را ازنظر طرح، بافت و تعداد گره و تراکم بررسی کردیم. با توجه به نکات گفته شده می‌توان به این نتیجه رسید که فرش 1200 شانه بهترین گزینه برای فضای پذیرایی است. ظرافت نقوش و طرح‌های این فرش آن‌قدر زیاد است که به‌تنهایی می‌تواند بار دکوراسیون خانه را به دوش بکشد. در عین حال تراکم زیاد و افزایش شانه و گره فرش، در کنار الیاف نازک و ظریف، باعث شده که مقاومت کمتری نسبت به فرش‌های 1000  و700 شانه داشته باشد. به همین دلیل حتما از این فرش در قسمت‌های کم رفت و آمد استفاده کنید تا بتوانید تا مدت‌های طولانی از زیبایی منحصر به فرد آن لذت ببرید.

فرش 1000 و 700 شانه نیز به دلیل مقاومت  و ضخامت مناسب الیاف، انتخاب خوبی برای فضاهای پرترافیک خانه مانند راهرو، آشپزخانه، اتاق خواب و حتی پذیرایی هستند. طرح‌های متنوعی که امروزه در این فرش‌ها بافته می‌شود، زیبایی و مقاومت را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد تا در فضاهای مختلف خانه کاربردی و مناسب باشند.

نظر شما چیست؟ چه فرشی را بیشتر می‌پسندید؟

https://zilux.ir/difrent-carpet/

https://arasta360.com/...
ما را در سایت https://arasta360.com/ دنبال می کنید

برچسب : فرش, فرش کلاسیک, فرش مدرن,زیلوکس, نویسنده : نیلوفر رشیدی arasta360 بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 ساعت: 14:42

خوب حالا ما در زمانی قرار داریم که طرح‌های متفاوتی از فرش در بازار وجود دارد و به همین دلیل انتخاب‌های متعددی برای تغییر دکوراسیون در سبک‌های مدرن و کلاسیک داریم. تغییر دکور از کلاسیک به مدرن  و یا برعکس، همیشه هزینه‌بر است و باید المان‌ها و وسایلی خریداری کنیم که در سبک دکور جدید زیبایی و کارایی داشته باشد. اما در این میان فرش وینیچ با جذابیت‌های بی‌نظیر خود، در هر دکوری به‌خوبی می‌نشیند و فضا را زیبا می‌کند. فرشی جالب  و با نمای خاص که به‌خوبی سنت و مدرنیته را با هم ترکیب می‌کند و همیشه مد است. بیایید با این نوشتار آراستا فرش بیشتر آشنا شویم.

فرش وینیچ فرشی که همیشه مده

در حالت کلی کلمه وینیچ به وسایل و ابزاری گفته می‌شود که نمایی کهنه  و قدیمی دارند و در بیشتر موارد برای وسایل عتیقه، قویمی و ارزشمند از این اصطلاح استفاده می‌شود. با توجه به این معنا، فرش وینیچ به فرشی گفته می‌شود که ظاهری کهنه و قدیمی دارد.

زمانی که فرش‌های دست‌باف پاخور زیادی داشته باشند، ظاهری کهنه به خود می‌گیرند و در عین حال ارزش و قیمت آن‌ها نیز به دلیل این زیبایی افزایش پیدا می‌کند. حالا با کمک ماشین‌های فرش‌بافی به‌روز و پیشرفته، این امکان فراهم شده که فرش‌های ماشینی نو نیز بتوانند طرحی کهنه و قدیمی به خود بگیرند.

فرش وینیچ فرشی که همیشه مده

روش تولید فرش وینیچ

در گذشته برای ایجاد تغییر در سطح و ظاهر فرش، نیاز به پاخور زیاد روی آن بود. به همین دلیل با پهن کردن فرش در سطح خیابان و رد شدن افراد، در ظاهر آن تغییر ایجاد می‌کردند. همچنین به دلیل تابش شدیدی نور خورشید، نمای فرش حالتی کهنه و سنگ‌شور پیدا می‌کرد. در آخرین مرحله نیز از مواد طبیعی مانند آب و خاکستر استفاده می‌کردند تا با کمک خاصیت قلیای در این مواد، نمای فرش به کهنگی بزند.

این در حالی است که امروزه برای تبدیل نمای فرش ماشینی به طرح‌های کهنه و قدیمی از دستگاه‌های مدرن و مجهز استفاده می‌شود. در این روش فرش وینیچ با کمک دستگاه‌های پیشرفته ظاهری قدیمی و سنگ‌شور پیدا می‌کند تا شکلی مدرن و خاص داشته باشد.

ویژگی های فرش وینیچ

در میان انواع فرش‌ها با مزایا، معایب و ویژگی‌های متفاوت، فرش وینیچ دارای ویژگی‌های متعددی است و به همین دلیل  بهتر است قبل از خرید این فرش زیبا، با تمام مزایا و معایب متفاوت آن آشنا شوید و بعد اقدام به خرید کنید. ویژگی های فرش وینیچ شامل موارد زیر است:

  • فرش وینیچ دارای ظاهری شبیه به فرش‌های قدیمی دستباف است؛ اما در عین حال قیمت بسیار کمتر و مقرون به‌صرفه‌تری برای خرید دارد. بنابراین با هزینه کمتری می‌توانید یک فرش با خصوصیات و ظاهر دستباف و قدیمی بخرید. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگرچه فرش وینیچ نسبت به فرش دستباف قیمت بسپار کمتری دارد؛ اما قیمت آن نسبتا به سایر فرش‌های ماشینی بسیار بیشتر و گران‌تر است.
  • اگرچه ظاهر فرش وینیچ بسیار زیباست؛ اما در نظر داشته باشید که برای تبدیل یک فرش ماشینی معمولی به فرش کهنه نما، ساییدگی زیادی را تجربه کرده است. همین موضوع باعث می‌شود که فرش بسیار حساس باشد و به همین دلیل پاخور بیشتر و یا انداختن فرش در قسمت‌های شلوغ و پرترافیک خانه، صدمات بیشتری به آن وارد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای حفظ سلامتی فرش وینیچ و استفاده از زیبایی‌های آن، فرش را در قسمت‌های کم رفت و آمد مانند پذیرایی خانه پهن کنید.
  • طراحی و تغییر در ظاهر فرش و ایجاد حالتی مانند سنگ‌شور باعث شده که فرش وینیچ کهنه نما با هر سبک دکوراسیونی هماهنگی داشته باشد و به‌خوبی در کنار وسایل مدرن و کلاسیک بنشیند.
  • فرش کهنه نما یا وینیچ دارای وزن کمتری نسبت به فرش‌های ماشینی معمولی است. به همین دلیل شستشو و حمل و نقل آسان‌تری دارد.
  • در حالت کلی فرش‌های ماشینی باکیفیت و مرغوب از الیافی با متریال آکریلیک تهیه می‌شود. اما فرش وینیچ با استفاده از نخ ویسکوز و پلی استر تهیه شده و همین موضوع روی کیفیت آن تاثیر نامطلوب می‌گذارد.
  • تهیه فرش وینیچ با هر نوع شانه و تراکمی امکان‌پذیر نیست. در بیشتر موارد این فرش‌ها در تراکم  و شانه‌های پایین و حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ شانه تهیه می‌شود. این موضوع باعث شده که فرش دارای طرح‌های بسیار ظریف و یا ظاهر نرم و لطیفی نباشد. همچنین با دست کشیدن روی فرش متوجه می‌شوید که نسبت به فرش‌های با تراکم بالا، دارای ضخامت بیشتری است.

ویژگی های فرش وینیچ

کاربرد فرش های وینیچ

یکی از دلایلی که فرش وینیچ جذاب است و باوجود مزایا و معایب متعدد، طرفداران زیادی دارد، ظاهر زیبای آن و کار فرش وینیچ در هر نوع سبک دکوراسیون است. به عبارت دیگر تفاوتی نمی‌کند که چه دکوری برای خانه خود چیده باشید؛ زیرا به‌راحتی می‌توانید از فرش وینیچ در رنگ متناسب با دکور خانه استفاده کنید.

در عین حال این فرش بیشتر در دکوراسیون مدرن استفاده می‌شود و به‌خوبی در کنار مبلمان مدرن می‌نشیند و اصالت خاصی به آن می‌دهد. علاوه بر آن با کاربرد فرش وینیچ در دکوراسیون سنتی و کلاسیک، به‌خوبی می‌توان یک تضاد زیبا و منحصر به فرد در فضا ایجاد کرد تا طراحی خانه تغییری جذاب را تجربه کند.

تاثیر فرش های وینیج در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که بیان شد این فرش با نقش و نگارهای زیبا و کهنه نمای خود به‌خوبی در هر سبک دکوراسیونی قابل استفاده است؛ زیرا ترکیب و تلفیق سنت و مدرنیته برای طراحی و تولید این فرش به کار رفته است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید با توجه به سبک دکوراسیونی که در خانه دارید، از این فرش در رنگ با تناژ مناسب استفاده کنید.

اگر خانه‌ای با طراحی مدرن و رنگ‌های خنثی چیده‌اید، فرش وینیچ نوعی فرش مدرن و بسیار کاربردی و جذاب است. فقط دقت کنید که حتما از رنگ‌های خنثی مانند سفید، طوسی و یا کرم استفاده کنید تا با سبک دکور هارمونی داشته باشد. جالب است که طرح‌های ظریف، سنگ‌شور شده و خاص روی فرش وینیچ سادگی سبک مدرن را ندارد و به همین دلیل تضادی زیبا در فضای مدرن ایجاد می‌کند.

در صورتی که دوست دارید از این فرش زیبا در دکور لوکس و سلطنتی استفاده کنید، بازهم محدودیتی وجود ندارد. در حالت کلی دکور لوکس از وسایل و المان‌هایی با طرح‌های پیچ در پیچ و پر زرق و برق تهیه می‌شود. اما کاربرد فرش وینیچ به‌عنوان یک المان تاثیرگذار در این فضا، کمک می‌کند که تعادل بصری در فضا حاکم شود. به عبارت دیگر زرق و برق و شلوغی طرح در سایر وسایل، با طرح ساده  و جذاب فرش کهنه نما خنثی می‌شود.

همچنین این فرش زیبا، در دکور کلاسیک نیز کاربردهای زیادی دارد و به‌خوبی قابل استفاده است. بنابراین می‌توانید بر اساس رنگ حاکم در فضای دکوراسیون، فرش وینیچ متناسب با آن را به کار ببرید. البته برای انتخاب این فرش در هر دکوراسیونی نیاز به خلاقیت در استفاده از رنگ‌ها دارید. فراموش نکنید که فرش وینیچ به دلیل ظاهر کهنه  و رنگ پریده خود، به‌خوبی با سایر رنگ‌ها در فضا متعادل می‌شود. به عبارت دیگر رنگ‌های خنثی در این فرش باعث می‌شود که در دکوراسیون کلاسیک، مدرن، مینیمال و یا لوکس به‌خوبی بنشیند و فضا را از نظر رنگ و ظاهر متعادل کند.

نکته مهم در انتخاب و کاربرد فرش وینیچ در دکورهای متفاوت این است که حتما به رنگ فرش و سایر المان‌ها دقت کنید. به‌طور مثال در دکوراسیون مدرن با وسایلی در تناژ رنگی سفید، انتخاب فرش وینیچ طوسی و یا آبی رنگ، بسیار مناسب است. در این صورت خواهید دید که این دو رنگ چقدر زیبا در کنار هم قرار می‌گیرند و ظاهر دکوراسیون را جذاب می‌کنند.

همچنین اگر می‌خواهید در دکوراسیون کلاسیک با المان‌های سنتی، از فرش وینیچ استفاده کنید؛ بهتر است طرح‌های سنتی از این فرش زیبا را در رنگ قرمز انتخاب کنید تا به‌خوبی با سایر المان‌ها هارمونی داشته باشد. علاوه بر آن در دکوراسیون لوکس و پر زرق و برق ابتدا به رنگ‌های غالب د فضا دقت کنید. به‌طور مثال اگر خانه‌ای با رنگ غالب زرشکی دارید، حتما فرش کهنه نما در همین رنگ انتخاب کنید تا به‌خوبی در فضا بنشیند و با سایر وسایل هارمونی داشته باشد.

درنهایت اینکه برای زیباتر کردن فضای دکوراسیون خانه خود، به هیچ وجه از قدرت گیاهان طبیعی غافل نشوید. گیاهان طبیعی با زیبایی بی‌نظیر خود به‌خوبی می‌توانند تعادل فضا را برقرار کنند و  آشتی میان رنگ‌ها و المان‌ها به وجود بیاورند. بنابراین بدون اینکه نیازی به خرید وسایل تزئینی متعدد و گران قیمت داشته باشید، دکوری منحصر به فرد، شاداب و خاص خواهید داشت.

سخن آخر

در این مقاله با فرش وینیچ و ویژگی‌های متفاوت آن آشنا شدیم. فرشی با قیمت مناسب نسبت به فرش‌های دستباف، زیبا و با طرح کهنه و سنگ‌شور که به‌خوبی در هر دکوراسیونی قابل استفاده است. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که چه دکوری در خانه چیده باشید؛ زیرا این فرش با رنگ‌های خنثی و ظاهر کهنه خود به‌خوبی در دکور کلاسیک، مدرن و لوکس قابلیت استفاده دارد. اما در آخر پیشنهاد می‌شود که برای نگهداری از زیبایی و جذابیت این فرش، آن را در قیمت‌های پرترافیک خانه پهن نکنید. فضای پذیرایی بهترین مکان برای نمایش زیبایی‌های این فرش زیبا و قدیمی نما است. در عین حال رنگ‌های خنثی و ظاهر سنگ‌شور آن، به‌راحتی در کنار سایر المان‌ها هارمونی پیدا می‌کند تا از خرید خود احساس رضایت کنید تا مدت‌ها این دکوراسیون زیبا را تغییر ندهید.

https://arasta360.com/...
ما را در سایت https://arasta360.com/ دنبال می کنید

برچسب : فرش, فرش کلاسیک, فرش مدرن, آراستا, نویسنده : نیلوفر رشیدی arasta360 بازدید : 130 تاريخ : شنبه 10 ارديبهشت 1401 ساعت: 19:09

هر گوشه از ایران با آداب و روسم متفاوت خود، جلوه خلاقی از هنر قالیبافی را به نمایش می‌گذارد. هنری با صدها سال تجربه که از فرهنگ، شرایط جغرافیایی و آب و هوای هر منطقه سرچشمه می‌گیرد. در میان مناطق جغرافیای مختلف ایران، صحرای ترکمن جلوه‌گاه هنر قالیبافی مردمی شده که فرش ترکمن را با ظرافتی بی‌نظیر و طرح‌های برخاسته از آداب و روسم این منطقه روی قالی به تصویر می‌کشند.

فرش ترکمن با جلوه بسیار زیبای خود و ویژگی‌های متفاوتش، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هنری با قدمت چند صد سال که مهم‌ترین نماد قوم ترکمن به شمار می‌رود. به همین دلیل در این نوشتار قصد دارم خرید فرش ماشینی ترکمن را بصورت متفاوت بررسی کنیم.

تاریخچه فرش ترکمن

قوم ترکمن به‌عنوان یکی از اقوام اصیل ایرانی محسوب می‌شود که در شرق دریای خزر زندگی و مناطق مختلفی از ایران مانند ترکمن صحرا و قسمت‌های شمالی خراسان و قسمت‌هایی از ازبکستان، افغانستان و ترکمنستان زندگی می‌کنند.

مهم‌ترین هنر این قوم که سابقه‌ای طولانی و درخشان دارد، هنر قالیبافی است. در عین حال فرش این منطقه به دلیل طرح‌ها، نقوش و رنگ‌های خاصی که در بافت آن به کار می‌برند، کاملا خاص و منحصر به فرد است و دل هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند.

اینکه اولین فرش ترکمنی در چه سالی بافته شده، دقیق مشخص نیست؛ اما یکی از فرش‌های ترکمن بسیار قدیمی مربوط به قرن ۱۹ میلادی است. در عین حال نمی‌توان این زمان را آغازی برای شروع بافت این فرش زیبا دانست؛ بلکه در همان زمان هم فرش ترکمن به بلوغ خود رسیده است.

مردم ترکمن صحرا آب و هوای سرد و کوهستانی را تجربه می‌کنند و همین شرایط جغرافیای خاص به شکل ملموسی در هنر، خوراک و آداب و روسم این قوم تاثیر گذاشته است. به‌طور مثال چادرنشینی و زندگی ساده این قوم از شرایط آب و هوایی منطقه ناشی می‌شود.

زنان ترکمن به هنر قالیبافی مشغول هستند و در بافت هر گره از این فرش باارزش و منحصر به فرد، نقوشی ترسشیم می‌کنند که نشانه آرزوها، امیدها و زندگی روزمره آن‌ها است. علاوه بر آن زندگی قبیله‌ای نیز در طرح‌ها و نقوش این فرش اصیل تاثیر گذاشته و رنگ و بوی متفاوت از سایر فرش‌های دستباف به آن داده است.

پیشنهاد مطالعه: مقاله فرش ترکمن

تاریخچه فرش ترکمن

انواع فرش ترکمن

فرش های ترکمن با توجه به طرح‌ها و نقوشی که روی آن بافته می‌شود، به انواع مختلفی قابل تقسیم است. فرش به‌عنوان مهم‌ترین میراث مردم ترکمن دارای ساختار و ویژگی‌های منحصر به فردی است و نکته جالب‌تر اینکه نام طرح‌ها در این فرش از نام قبیله مبتکر طرح، گرفته می‌شود.

اقوام ترکمن شامل یمود، سالور، آراباچی، ارساری، گوگلان، بشیر، ساریق، تکه، آل علی و … هستند و فرش بافته شده در هرکدام از این قبایل نیز، نام قبیله را با خود به یدک می‌کشد. بنابراین با توجه به وسعت و تعداد قبایلی که در ترکمن صحرا وجود دارد، طرح‌ها و فرش‌های ترکمنی نیز قابل شمارش است.

انواع بافت و گره در فرش ترکمن

یکی دیگر از ویژگی‌های فرش های ترکمن نوع تار و پود به کار رفته در بافت آن‌ها است. در بیشتر مناطق ایران برای بافت فرش از تار و پودی با متریال پنبه استفاده می‌شود. این در حالی است که فرش ترکمن با تار و پودی از جنس پشم گوسفند بافته می‌شود. همین مسئله نیز روی کیفیت فرش و ویژگی‌های آن تاثیر گذاشته و مزایای پشم را در بافت فرش افزایش داده است.

نکته جالب دیگر این است که بیشتر قالی‌ها در سایر مناطق ایرانی با کمک دارهای عمودی بافته می‌شود؛ اما در مناطق ترکمن از دارهای افقی که روی زمین پهن می‌شوند، برای بافت فرش استفاده می‌شود. استفاده از دارهای افقی نیز باعث شده که زنان ترکمن دارهای کوچی به کار ببرند و به تبع آن قالی بافته شده نیز  ابعاد کوچک‌تری نسبت به فرش‌های سایر مناطق ایران دارد و در بیشتر موارد به صورت قالیچه است.

در بافت فرش ترکمن از گره ترکی استفاده می‌شود و همچنین رجشمار و  تراکم گره‌ها در هر ۷ سانتیمتر مربع چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ است. به عبارت دیگر در هر ۷ سانتیمتر مربع از این فرش اصیل و زیبا تعداد تارهای به کار رفته روی قالی توان بافت ۴۰ تا ۵۰ گره را فراهم می‌کند. این موضوع باعث شده که فرش ترکمن در دسته فرش‌های درست بافت به حساب بیاید و نمی‌توان ظرافت فرش ابریشمی را در این بافت اصیل جستجو کرد.

نکته مهم دیگر در بافت و گره فرش ترکمن استفاده از پود نازک و ضخیم بعد از هر رج بافت است. در بیشتر فرش‌های ایرانی فقط پود کلفت بعد از هر رج قرار می‌گیرد. اما بافندگان ترکمنی از پود نازک هم بعد از هر رج بافت استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده که ظرافت و لختی فرش افزایش پیدا کند. به همین دلیل با لمس و تکان دادن فرش ترکمنی به‌خوبی متوجه این مسئله می‌شوید که فرش کاملا انعطاف‌پذیر  و لخت است.

درنهایت اینکه دو نوع گره در بافت فرش‌های ایرانی کاربرد دارد که به گره فارسی و ترکی معروف هستند. بیشتر مناطق ایرانی از گره فارسی در بافت استفاده می‌کنند. اما گره در فرش ترکمنی از نوع ترکی است که استحکام بالایی دارد و موجب گوشتی، پرزدار و پرپشت نشان دادن بافت فرش می‌شود.

نقوش فرش ترکمن

شاید تعجب کنید، اما انواع فرش ترکمن با داشتن حدود ۸۱۱ نقش متمایز و متفاوت، زیباترین تصویر از فرش های اصیل ایرانی را به نمایش می‌گذارد. هرکدام از طوایف ترکمنی نقشی خاص روی فرش ترسیم می‌کنند و با توجه به تعدد اقوام ترکمنی، نقوش بسیار زیادی نیز در فرش ترکمن ظاهر می‌شود. به‌طور مثال برخی از نقوش فرش  و قالی ترکمنی دارای شهرت بیشتری هستند. نقش ماری گل از طایفه تکه سرچشمه گرفته است و قوم اساری نقوش متفاوتی مانند طرح گل گلی را ابداع کردند.

یکی دیگر از جذابیت‌های منحصر به فرد در قالی ترکمن این است که بافندگان این فرش خاص که عموما زنان و دختران قبایل هستند، برای بافت از هیچ نقشه ترسیم شده است استفاده نمی‌کنند. گویی که نقشه تمام فرش در ذهن آن‌ها ثبت شده و به‌راحتی و بدون نقشه خوانی گره‌ها را روی هم می‌بافتند و فرش را پیش می‌برند.

طرح‌ها و نقوش معروف این قالی شامل طرح‌های ماری گل، قابسه گل، طرح طغرگلدار، آینه گل، شاخ قوچ ، انسی، قزل ایاق، توینگ گول، گرمج گل و… است. همانطور که بیان شد هر طرح و نقش از قبلی‌های خاص سرچشمه گرفته است. به‌طور مثال طرح ماری گل که از طایفه تکه گرفته شده به پای شتر نیز معروف است. این موضوع به دلیل علاقه خاصی است که قوم ترکمن به شتر به‌عنوان یک دام حیاتی و مهم در این منطقه دارند. علاوه بر آن شرایط جغرافیای این منطقه نیز باعث شده که شتر به‌عنوان یک دام اقتصادی  برای مردم این منطقه به حساب بیاید. در بافت طرح ماری گل نیز چندین هشت ضلعی در تمام قالی به‌طور مداوم تکرار می‌شود و طرح کلی فرش را تشکیل می‌دهد.

درنهایت اینکه با نگاهی اجمالی به فرش های ترکمنی به‌راحتی متوجه می‌شوید که رنگ اصلی در بافت این فرش، رنگ قرمز در تناژ مختلف است. البته از رنگ‌های دیگری مانند آبی، کرم، قهوه‌ای، دارچینی، سبز یشمی، گوجه‌ای، زرد، دارچینی و گل بهی نیز استفاده می‌شود؛ اما طیف رنگ قرمز در بافت این فرش حرف اول را میزند.

در رنگرزی نخ‌های فرش هم از مواد طبیعی  و سنتی مانند پوست انار، پوست گردو، برگ مو، اسپرک و روناس استفاده می‌شود. البته در حال حاضر رنگ‌های شیمیایی نیز رواج پیدا کردند و در برخی موارد از آن‌ها برای رنگرزی خامه فرش ترکمن استفاده می‌شود.همچنین با توجه به ابعاد کوچک در بافت انواع فرش ترکمنی، از این فرش بیشتر به‌عنوان قالیچه و یا پشتی به کار می‌رود.

نقوش فرش ترکمن

فرهنگ قالی ترکمنی

همانطور که بیان شد زنان و دختران قبایل ترکمنی، مهم‌ترین بافندگان فرش‌های اصیل ترکمن هستند. یک زن یا دختر ترکمن تقریبا تمام طول روز خود را به بافت این فرش مشغول است و بعد از فراغت از سایر کارهای منزل، به سمت دار قالی و بافت فرس کشیده می‌شود. به همین دلیل دوست و همدم زن ترکمن، قالی  و فرشی است که آن را می‌بافد. زن ترکمن در بافت فرش قصه می‌گوید، لالائی برای فرزندش می‌خواند و غصه‌ها و آرزوهای خود را با فرش در میان می‌گذارد. به همین دلیل فرش ترکمنی علاوه بر اینکه یک کفپوش زیبا، جذاب و اصیل است، دفتری از داستان‌ها و آرزوهای زن ترکمنی است.

معایب فرش ترکمنی

تمام مواردی که درباره ویژگی فرش های ترکمنی گفته شد، به‌خوبی مزایا و محاسن این فرش جذاب را به نمایش می‌گذارد و همچنین استفاده از گره ترکی به همراه تار و پود و خامه از متریال پشم باعث می‌شود که فرش گرمای بی‌نظیری در فصل زمستان داشته باشد. همچنین متریال پشم به دلیل ویژگی‌های خاص خود کمک می‌کند که در فصل تابستان، به‌خوبی خنک باشد و باعث آزار شما نباشد.

در عین حال نقوش متعدد و اصیلی که در بافت این فرش به کار می‌رود، باعث می‌شود که برای انتخاب گزینه مناسب و  دلخواه، دست شما کاملا باز باشد و انتخاب‌های متعددی پیش روی خود داشته باشید. به همین دلیل نمی‌توان گفت که این فرش عیب  و نقطه منفی خاصی دارد. تنها موضوع که می‌توان به‌عنوان عیب فرش ترکمنی شناخت، ابعاد فرش است.

همانطور که بیان شد این فرش بیشتر در ابعاد کوچک  و به صورت قالیچه‌ای بافته می‌شود . به همین دلیل در بیشتر موارد به‌عنوان پشتی کاربرد دارد. بنابراین انتظار فرشی با ابعاد بزرگ مانند ۱۲ متری از این فرش نداشته باشید. اما می‌توانید برای تغییر دکوراسیونی کاملا سنتی و اصیل، از این فرش به‌عنوان قالیچه در قسمت‌های مختلف فضای خانه بهره ببرید. همچنین ابعاد این فرش طوری است که یک فرش ۶ متری  و یا ۴ متری ترکمنی به خوبی در فضاهای مختلف خانه قابل استفاده است.

علاوه بر آن با توجه به اینکه این فرش کاملا دستباف است و از متریال طبیعی در بافت آن استفاده شده است، قسمت بیشتری نسبت به سایر قالیچه‌های ماشینی دارد. اما در عین حال به دلیل اینکه ابعاد کوچک‌تری از فرش‌های دستباف دارد، می‌توانید با قیمت مناسب‌تری آن را خرید کنید.

معایب فرش ترکمنی

فرش ترکمن در دکوراسیون

اگرچه این فرش دارای بافت و طظرح‌های اصیل و سنتی است؛ اما به این معنا نیست که فقط می‌توانید در دکور و چیدمان سنتی و کلاسیک از این فرش زیبا استفاده کنید. فقط کافی است خلاقیت خود را هوشمندانه به کار ببرید و طرح‌های مختلف انواع فرش های ترکمنی را در کنار المان‌ها و دکوراسیون مدرن استفاده کنید. ترکیب رنگ‌های خنثی و ساده مبلمان و سایر اکسسوری و وسایل مدرن در کنار جذابیت‌های فرش ترکمن، به خوبی با هم هماهنگی پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید سرمای دکور مدرن با فرش ترکمنی از بین ببرید و گرمای این فرش را به تمام فضای خانه منتقل کنید.

خرید آنلاین فرش ترکمن

برای خرید این فرش جذاب نیازی به جستجو در بازار و فروشگاه‌های حضوری مختلف ندارید. فقط کافی است خرید آنلاین فرش ترکمنی را در برنامه خود قرار دهید و فرش مناسب با سلیقه و علاقه خود را انتخاب کنید. با خرید فرش ترکمنی از فروشگاه …. می‌توانید با قیمت مناسب انواع فرش های ترکمن را با نقوش و طرح‌های مختلف به‌طور مستقیم از بافندگان خرید کنید و نیازی به مراجعه به دلالان و واسطه‌ها ندارید.

کلام پایانی

ویژگی فرش ترکمن باعث شده که جذابیت‌های بی‌شماری در این فرش خاص ایجاد شود. همچنین مزایای متفاوت مانند استفاده از متریال پشم در بافت تمام فرش شامل نخ خامه، تار و پود، رنگرزی طبیعی و زیبا، طرح‌های خاص و  منحصر به فرد و مواردی از این دست، فرش ترکمنی را جذاب و خاص کرده است. همچنین نوع گره ترکی به همراه استفاده از پود نازک و ضخیم بعد از هر رج بافت، کمک کرده تا فرشی لخت، انعطاف‌پذیر و در عین حال دارای گره‌های مستحکم و مقاوم ایجاد شود.

فرش ترکمن به‌عنوان یکی از قالی‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شود که استفاده از آن در دکوراسیون، به‌خوبی حال و هوای اصالت و دکور سنتی را در خانه ایجاد می‌کند. همچنین می‌توانید از این فرش به‌عنوان سجاده، قالیچه، فرش کوچک و یا پشتی در قسمت‌های مختلف دکور خانه استفاده کنید.

به نظر شما چه جذابیت‌های دیگری در این فرش وجود دارد؟

 

https://zilux.ir/%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d8%aa%d8%b1%da%a9%d9%85%d9%86/

https://arasta360.com/...
ما را در سایت https://arasta360.com/ دنبال می کنید

برچسب : فرش, فرش کلاسیک, فرش مدرن,زیلوکس, نویسنده : نیلوفر رشیدی arasta360 بازدید : 253 تاريخ : شنبه 10 ارديبهشت 1401 ساعت: 18:31

خوب حالا ما در زمانی قرار داریم که طرح‌های متفاوتی از فرش در بازار وجود دارد و به همین دلیل انتخاب‌های متعددی برای تغییر دکوراسیون در سبک‌های مدرن و کلاسیک داریم. تغییر دکور از کلاسیک به مدرن و یا برعکس، همیشه هزینه‌بر است و باید المان‌ها و وسایلی خریداری کنیم که در سبک دکور جدید زیبایی و کارایی داشته باشد. اما در این میان فرش مدرن و فرش وینیچ با جذابیت‌های بی‌نظیر خود، در هر دکوری به‌خوبی می‌نشیند و فضا را زیبا می‌کند. فرش وینتیج فرشی جالب  و با نمای خاص که به‌خوبی ست و مدرنیته را با هم ترکیب می‌کند و همیشه مد است. بیایید با خرید فرش ماشینی با طرح فرش وینتیج بیشتر آشنا شویم.

فرش وینتیج فرشی که همیشه مده

در حالت کلی کلمه وینیچ به وسایل و ابزاری گفته می‌شود که نمایی کهنه و قدیمی دارند و در بیشتر موارد برای وسایل عتیقه، قومی و ارزشمند از این اصطلاح استفاده می‌شود. با توجه به این معنا، فرش وینیچ به فرشی گفته می‌شود که ظاهری کهنه و قدیمی دارد.

زمانی که فرش‌های دست‌باف پاخور زیادی داشته باشند، ظاهری کهنه به خود می‌گیرند و در عین حال ارزش و قیمت آن‌ها نیز به دلیل این زیبایی افزایش پیدا می‌کند. حالا با کمک ماشین‌های فرش‌بافی به‌روز و پیشرفته، این امکان فراهم شده که فرش‌های ماشینی نو نیز بتوانند طرحی کهنه و قدیمی به خود بگیرند.

فرش وینیج فرشی که همیشه مده

روش تولید فرش وینیج

در گذشته برای ایجاد تغییر در سطح و ظاهر فرش، نیاز به پاخور زیاد روی آن بود. به همین دلیل با پهن کردن فرش در سطح خیابان و رد شدن افراد، در ظاهر آن تغییر ایجاد می‌کردند. همچنین به دلیل تابش شدیدی نور خورشید، نمای فرش حالتی کهنه و سنگ‌شور پیدا می‌کرد. در آخرین مرحله نیز از مواد طبیعی مانند آب و خاکستر استفاده می‌کردند تا با کمک خاصیت قلیای در این مواد، نمای فرش به کهنگی بزند.

این در حالی است که امروزه برای تبدیل نمای فرش ماشینی به طرح‌های کهنه و قدیمی از دستگاه‌های مدرن و مجهز استفاده می‌شود. در روش فرش وینیچ با کمک دستگاه‌های پیشرفته ظاهری قدیمی و سنگ‌شور پیدا می‌کند تا شکلی مدرن و خاص داشته باشد.

ویژگی های فرش وینیج

در میان انواع فرش‌ها با مزایا، معایب و ویژگی‌های متفاوت، فرش وینیچ دارای ویژگی‌های متعددی است و به همین دلیل  بهتر است قبل از خرید این فرش زیبا، با تمام مزایا و معایب متفاوت آن آشنا شوید و بعد اقدام به خرید کنید. ویژگی های فرش وینیچ شامل موارد زیر است:

  • فرش وینیچ دارای ظاهری شبیه به فرش‌های قدیمی دستباف است؛ اما در عین حال قیمت بسیار کمتر و مقرون به‌صرفه‌تری برای خرید دارد. بنابراین با هزینه کمتری می‌توانید یک فرش با خصوصیات و ظاهر دستباف و قدیمی بخرید. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگرچه فرش وینیچ نسبت به فرش دستباف قیمت بسپار کمتری دارد؛ اما قیمت آن نسبتا به سایر فرش‌های ماشینی بسیار بیشتر و گران‌تر است.
  • اگرچه ظاهر فرش وینیچ بسیار زیباست؛ اما در نظر داشته باشید که برای تبدیل یک فرش ماشینی معمولی به فرش کهنه نما، ساییدگی زیادی را تجربه کرده است. همین موضوع باعث می‌شود که فرش بسیار حساس باشد و به همین دلیل پاخور بیشتر و یا انداختن فرش در قسمت‌های شلوغ و پرترافیک خانه، صدمات بیشتری به آن وارد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای حفظ سلامتی فرش وینیچ و استفاده از زیبایی‌های آن، فرش را در قسمت‌های کم رفت و آمد مانند پذیرایی خانه پهن کنید.
  • طراحی و تغییر در ظاهر فرش و ایجاد حالتی مانند سنگ‌شور باعث شده که فرش وینیچ کهنه نما با هر سبک دکوراسیونی هماهنگی داشته باشد و به‌خوبی در کنار وسایل مدرن و کلاسیک بنشیند.
  • فرش کهنه نما یا وینیچ دارای وزن کمتری نسبت به فرش‌های ماشینی معمولی است. به همین دلیل شستشو و حمل و نقل آسان‌تری دارد.
  • در حالت کلی فرش‌های ماشینی باکیفیت و مرغوب از الیافی با متریال آکریلیک تهیه می‌شود. اما فرش وینیچ با استفاده از نخ ویسکوز و پلی استر تهیه شده و همین موضوع روی کیفیت آن تاثیر نامطلوب می‌گذارد.
  • تهیه فرش وینیچ با هر نوع شانه و تراکمی امکان‌پذیر نیست. در بیشتر موارد این فرش‌ها در تراکم  و شانه‌های پایین و حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ شانه تهیه می‌شود. این موضوع باعث شده که فرش دارای طرح‌های بسیار ظریف و یا ظاهر نرم و لطیفی نباشد. همچنین با دست کشیدن روی فرش متوجه می‌شوید که نسبت به فرش‌های با تراکم بالا، دارای ضخامت بیشتری است.

ویژگی های فرش وینیج

کاربرد فرش های وینتیج

یکی از دلایلی که فرش وینیچ جذاب است و باوجود مزایا و معایب متعدد، طرفداران زیادی دارد، ظاهر زیبای آن و کار فرش وینیچ در هر نوع سبک دکوراسیون است. به عبارت دیگر انتخاب فرش مدرن تفاوتی نمی‌کند که چه دکوری برای خانه خود چیده باشید؛ زیرا به‌راحتی می‌توانید از فرش وینیچ در رنگ متناسب با دکور خانه استفاده کنید.

در عین حال این فرش بیشتر در دکوراسیون مدرن استفاده می‌شود و به‌خوبی در کنار مبلمان مدرن می‌نشیند و اصالت خاصی به آن می‌دهد. علاوه بر آن با کاربرد فرش وینیچ در دکوراسیون سنتی و کلاسیک، به‌خوبی می‌توان یک تضاد زیبا و منحصر به فرد در فضا ایجاد کرد تا طراحی خانه تغییری جذاب را تجربه کند.

کاربرد فرش های وینتیج

تاثیر فرش های وینتیج در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که بیان شد انتخاب فرش مدرن با نقش و نگارهای زیبا و کهنه نمای خود به‌خوبی در هر سبک دکوراسیونی قابل استفاده است؛ زیرا ترکیب و تلفیق سنت و مدرنیته برای طراحی و تولید این فرش به کار رفته است. بنابراین با خیال راحت می‌توانید با توجه به سبک دکوراسیونی که در خانه دارید، از این فرش در رنگ با تناژ مناسب استفاده کنید.

اگر خانه‌ای با طراحی مدرن و رنگ‌های خنثی چیده‌اید، فرش وینیچ بسیار کاربردی و جذاب است. فقط دقت کنید که حتما از رنگ‌های خنثی مانند سفید، طوسی و یا کرم استفاده کنید تا با سبک دکور هارمونی داشته باشد. جالب است که طرح‌های ظریف، سنگ‌شور شده و خاص روی فرش وینیچ سادگی سبک مدرن را ندارد و به همین دلیل تضادی زیبا در فضای مدرن ایجاد می‌کند.

در صورتی که دوست دارید با انتخاب فرش مدرن در دکور لوکس و سلطنتی استفاده کنید، بازهم محدودیتی وجود ندارد. در حالت کلی دکور لوکس از وسایل و المان‌هایی با طرح‌های پیچ در پیچ و پر زرق و برق تهیه می‌شود. اما کاربرد فرش وینیچ به‌عنوان یک المان تاثیرگذار در این فضا، کمک می‌کند که تعادل بصری در فضا حاکم شود. به عبارت دیگر زرق و برق و شلوغی طرح در سایر وسایل، با طرح ساده  و جذاب فرش کهنه نما خنثی می‌شود.

همچنین این فرش زیبا، در دکور کلاسیک نیز کاربردهای زیادی دارد و به‌خوبی قابل استفاده است. بنابراین می‌توانید بر اساس رنگ حاکم در فضای دکوراسیون، فرش وینیچ متناسب با آن را به کار ببرید. البته برای انتخاب این فرش در هر دکوراسیونی نیاز به خلاقیت در استفاده از رنگ‌ها دارید. فراموش نکنید که فرش وینیچ به دلیل ظاهر کهنه  و رنگ پریده خود، به‌خوبی با سایر رنگ‌ها در فضا متعادل می‌شود. به عبارت دیگر رنگ‌های خنثی در این فرش باعث می‌شود که در دکوراسیون کلاسیک، مدرن، مینیمال و یا لوکس به‌خوبی بنشیند و فضا را از نظر رنگ و ظاهر متعادل کند.

نکته مهم در انتخاب و کاربرد فرش کلاسیک یا فرش مدرن در دکورهای متفاوت این است که حتما به رنگ فرش و سایر المان‌ها دقت کنید. به‌طور مثال در دکوراسیون مدرن با وسایلی در تناژ رنگی سفید، انتخاب فرش وینیچ طوسی و یا آبی رنگ، بسیار مناسب است. در این صورت خواهید دید که این دو رنگ چقدر زیبا در کنار هم قرار می‌گیرند و ظاهر دکوراسیون را جذاب می‌کنند.

همچنین اگر می‌خواهید در دکوراسیون کلاسیک با المان‌های سنتی، از فرش وینیچ استفاده کنید؛ بهتر است طرح‌های سنتی از این فرش زیبا را در رنگ قرمز انتخاب کنید تا به‌خوبی با سایر المان‌ها هارمونی داشته باشد. علاوه بر آن در دکوراسیون لوکس و پر زرق و برق ابتدا به رنگ‌های غالب د فضا دقت کنید. به‌طور مثال اگر خانه‌ای با رنگ غالب زرشکی دارید، حتما فرش کهنه نما در همین رنگ انتخاب کنید تا به‌خوبی در فضا بنشیند و با سایر وسایل هارمونی داشته باشد.

درنهایت همراه با انتخاب فرش مدرن برای زیباتر کردن فضای دکوراسیون خانه خود، به هیچ وجه از قدرت گیاهان طبیعی غافل نشوید. گیاهان طبیعی با زیبایی بی‌نظیر خود به‌خوبی می‌توانند تعادل فضا را برقرار کنند و  آشتی میان رنگ‌ها و المان‌ها به وجود بیاورند. بنابراین بدون اینکه نیازی به خرید وسایل تزئینی متعدد و گران قیمت داشته باشید، دکوری منحصر به فرد، شاداب و خاص خواهید داشت.

تاثیر فرش های وینتیج در دکوراسیون داخلی

سخن آخر

در این مقاله با انتخاب فرش مدرن و فرش وینیچ و ویژگی‌های متفاوت آن آشنا شدیم. فرشی با قیمت مناسب نسبت به فرش‌های دستباف، زیبا و با طرح کهنه و سنگ‌شور که به‌خوبی در هر دکوراسیونی قابل استفاده است. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که چه دکوری در خانه چیده باشید؛ زیرا این فرش با رنگ‌های خنثی و ظاهر کهنه خود به‌خوبی در دکور کلاسیک، مدرن و لوکس قابلیت استفاده دارد. اما در آخر پیشنهاد می‌شود که برای نگهداری از زیبایی و جذابیت این فرش، آن را در قیمت‌های پرترافیک خانه پهن نکنید. فضای پذیرایی بهترین مکان برای نمایش زیبایی‌های این فرش زیبا و قدیمی نما است. در عین حال رنگ‌های خنثی و ظاهر سنگ‌شور آن، به‌راحتی در کنار سایر المان‌ها هارمونی پیدا می‌کند تا از خرید خود احساس رضایت کنید تا مدت‌ها این دکوراسیون زیبا را تغییر ندهید.

 

https://zilux.ir/choice-of-vintage-rugs-mode-rugs/

https://arasta360.com/...
ما را در سایت https://arasta360.com/ دنبال می کنید

برچسب : فرش, فرش کلاسیک, فرش مدرن,زیلوکس, نویسنده : نیلوفر رشیدی arasta360 بازدید : 135 تاريخ : دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 ساعت: 18:44

۹ ترفند کاربردی برای دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا- راهنمای چیدمان

برای بهینه سازی دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا قبل از هر چیز نیاز به طراحی درست، خلاقانه و اصولی دارید. امروزه اکثر ما در آپارتمانهایی با وسعت و فضای بسیار کم و محدود زندگی می‌کنیم. در این شرایط نمی‌توان برای خرید لوازم مورد نیاز خانه و اتاق‌ها، هر گزینه‌ای را فقط بر اساس زیبا بودن آن انتخاب کنیم. به عبارت دیگر قبل از هر چیز باید به این موضوع فکر کنید که این المان تزئینی و با وسیله کاربردی چقدر از فضای اتاق را اشغال می‌کند و بر این اساس تصمیم به خرید بگیرد.

با توجه به این موضوع، انتخاب روش‌های درست و بهینه برای تغییر دکوراسیون اتاق کوچک دارای اهمیت زیادی است و به همین دلیل در ادامه این صفحه از آراستا برخی نکات مهم در این رابطه را بررسی می‌کنم.

تغییر دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا

شاید زمان اتاق خواب‌های بزرگ که در کودکی به یاد داریم، گذشته باشد. امروزه بیشتر ما در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنیم که اتاق‌هایی با ابعاد بسیار کم و حتی در حدود ۴ تا ۵ متر دارند. در این شرایط بهینه سازی فضای خانه اهمیت زیادی دارد و با دیدن المان‌های مختلف تزئینی و کاربردی نمی‌توانیم آن را مناسب خانه خود بدانیم.

برای بهبود دکوراسیون اتاق کم جا رعایت چند نکته مهم، ضروری است و با استفاده از آن‌ها تا حدود زیادی می‌توانید از شلوغی و فضای محدود اتاق کم کنید. همچنین با رعایت این موارد اتاق خواب فضای بیشتری خواهد داشت و احساس آرامش بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • ساده‌ترین و سریع‌ترین راهکار این است که اتاق کوچک خود را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید. داشتن نظم، تاثیر بسیار زیادی در جلوه ظاهری اتاق دارد و آن را بزرگ‌تر به نمایش می‌گذارد.
  • از تخت خواب کم جا و با ابعاد کوچک استفاده کنید. تخت‌های تاشو ایده بسیار خوبی در فضاهای کوچک هستند تا بتوانید در طول روز به بهترین شکل از فضای اتاق بهره ببرید. در عین حال برخورداری آن‌ها از قفسه کتاب و کمد، به شما کمک می‌کند تا تمام لوازم و وسایل شخصی را به راحتی در جای مناسب قرار دهید و اتاقی مرتب و منظم داشته باشید.
  • به هیچ وجه از سرویس تخت خواب با کمد و کشوهای بزرگ یا میز توالت جداگانه استفاده نکنید. حتی این تخت‌ها هم گزینه خوبی برای یک اتاق با ابعاد ۹ متر نیستند؛ زیرا فضای زیادی از اتاق را به خود اختصاص می‌دهند و به همین دلیل نمی‌توانید به شکل مناسب از اتاق استفاده کنید.
  • اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌ای به تخت خواب ندارید، بازهم توصیه می‌شود که قوانین و ترفندهای دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا را رعایت کنید.
  • یک کمد دیواری جمع و جور گزینه مناسبی در اتاق خواب محسوب می‌شود.
  • سعی کنید اتاق دارای دیوارهایی با رنگ‌های روشن مانند سفید و کرمی باشد. در این صورت جلوه و نمای اتاق باعث بزرگ‌تر نشان دادن آن خواهد شد.
  • نور مناسب و کافی در طول روز و شب، کمک می‌کند ه اتاق جلوه بهتر و بزرگتی داشته باشد. به همین دلیل اتاق‌های کوچک با پنجره رو به آفتاب فضای بهینه‌تری خواهند داشت. اما در صورتی که اتاق خواب شما دارای پنجره و نور کافی نیست؛ حتما نورپردازی مناسبی برای آن ایجاد کنید تا کمبود نور را جبران کنید.
  • شلف‌های دیواری شاید در نگاه اول یک المان تزئینی به نظر برسند؛ اما ابزاری کاملا کاربردی به حساب می‌آیند و می‌توانید بسیاری از ابزار و وسایل ضروری و مورد نیاز خود را روی آن‌ها قرار دهید.
  • به هیچ وجه در تغییر دکوراسیون اتاق کوچک از پرده‌های ضخیم و با رنگ‌های تیره استفاده نکنید. این کار به‌شدت روی فضاسازی تاثیر منفی دارد و باعث کوچک نشان دادن فضای اتاق می‌شود.
  • انتخاب پرده‌هایی از متریال حریر و پارچه‌های ظریف گزینه بسیار خوبی برای اتاق‌های کوچک و کم جا محسوب می‌شود تا سنگینی و شلوغی اتاق را کاهش دهد و آن را بزرگ‌تر به نمایش بگذارد.

تغییر دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا

روش تغییر دکوراسیون اتاق کوچک

اگر قصد دارید تغییری در شکل و دکوراسیون اتاق کم جای خود بدهید، بهتر است به سراغ طرح‌های مدرن و سبک بروید. خوشبختانه طرح‌های دکوراسیون مدرن دارای رنگ‌های خنثی و در بیشتر موارد روشن است. به همین دلیل باعث بزرگ‌تر و دل‌بازتر نشان دادن فضا می‌شود. همچنین وسایل و اکسسوری‌ها در دکور مدرن بدون طراحی‌های سنگین و پیچ در پیچ است و همین مسئله نیز در دل‌بازتر نشان دادن فضا تاثیرگذار است. با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌شود که به هیچ وجه در یک اتاق کوچک و دلگیر از سرویس خواب با طراحی کلاسیک، بزرگ، پر طرح و نقش و بسیار حجیم استفاده نکنید؛ زیرا این کار فقط باعث شلوغی بیشتر در اتاق است.

بهترین انتخاب برای دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا این است که به سراغ تخت خوابی با طراحی نئوکلاسیک و یا مدرن بروید. همچنین استفاده از یک آینه قدی زیبا و ساده در کنار آن، زیبایی اتاق را دوچندان می‌کند.

نکته مهم بعید در تغییر دکوراسیون اتاق کوچک، توجه به طرح و ابعاد فرش است. بهتر است بازهم در یک اتاق کوچک، فرش‌هایی با طرح مدرن را انتخاب کنید. فرش‌های کلاسیک علیرغم زیبایی بسیار زیاد خود، دارای طرح و نقش‌های ریز و پیچیده هستند و به نوعی فضا را شلوغ‌تر نشان می‌دهند. اما در فضای کوچک اتاق خواب می‌توانید از یک فرش مدرن با رنگی ساده و بدون طرح استفاده کنید تا فضا دل‌بازتر دیده شود.

روش تغییر دکوراسیون اتاق کوچک

دکوراسیون اتاق کوچک دخترانه

در بیشتر موارد دختر خانم‌ها وسایل بسیار زیادی دارند  و به نظر آن‌ها همه این وسایل ضروری است و به همین دلیل جا دادن همه این وسایل در یک اتاق کوچک کنی سخت است. بنابراین نیاز به طراحی درست و هوشمندانه دارید و در عین حال باید از تمام فضا به‌خوبی بهره ببرید. برای این کار می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید.

  • یک تخت جمع و جور در طرح‌های ساده مانند سبک کلاسیک به کار ببرید. همچنین بهتر است تخت بدون تاج باشد تا فضا را بزرگ‌تر نشان دهد.
  • استفاده از رنگ‌های تیره دکوراسیون اتاق کوچک دخترانه ممنوع است؛ زیرا این رنگ‌ها باعث کوچک‌تر و شلوغ‌تر نشان دادن اتاق می‌شود. پیشنهاد می‌شود که به سراغ رنگ‌های شاد مانند لیمویی، آبی روشن و یا صورتی کمرنگ بروید.
  • تخت خواب با پایه‌های بلند گزینه خوبی است تا بتوان از فضای زیر آن برای قرار دادن وسایل اضافی و یا لباس‌های زمستانی و … استفاده کرد.
  • سعی کنید در کمد لباس‌ها چند نظم‌دهنده به کار ببرید تا نظم این فضا را فراهم کنید.
  • آینه قدی گزینه بسیار مناسبی است تا علاوه بر کاربردی و جنبه زیبایی خود، اتاق را بزرگ‌تر به نمایش بگذارد.
  • حتما کاغذدیواری‌ها، پرده و سایر المان‌ها مانند تخت و یا میز آرایش و کمد را در رنگ‌های روشن و شاد انتخاب کنید. در غیر این صورت فضای اتاق شلوغ، درهم‌ریخته و کوچک دیده خواهد شد.

دکوراسیون اتاق کوچک دخترانه

دکوراسیون اتاق کوچک پسرانه

در حالت کلی تفاوتی نمی‌کند که بخواهید دکوراسیون اتاق دخترانه را تغییر دهید و یا اینکه تصمیم به ایجاد دکوراسیون اتاق کوچک پسرانه دارید. در هر دو صورت چند قانون کلی را باید رعایت کنید تا حجم کمتری در اتاق ایجاد شود.

توصیه طراحان دکوراسیون داخلی این است که تا جای ممکن به سراغ وسایل کم جا و چندمنظوره بروید. صندلی‌های تاشو، تخت خواب تاشو که دارای کمد و قفسه‌های متعدد است، بهترین انتخاب برای دکوراسیون اتاق کوچک پسرانه محسوب می‌شود. در این صورت می‌توانید تمام وسایل مختلف را در آن به‌خوبی جای دهید و از شلوغی و بی‌نظمی اتاق جلوگیری کنید.

نکته مهم دیگر اینکه در ایجاد و تغییر دکوراسیون اتاق کوچک دخترانه و پسرانه و یا نوجوان حتما تخت خواب را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید؛ زیرا قرار دادن تخت در وسط اتاق باعث کوچک‌تر نشان دادان آن می‌شود. همچنین فضای اتاق را کاملا می‌گیرد و نمی‌توانید از فضای باقی‌مانده به شکل کاربردی استفاده کنید.

درنهایت اینکه علاوه بر دقت به دیوارها و وسایل حجیم مانند کمد و تخت خواب، به کفپوش و فرش آن هم توجه کنید. انتخاب فرش‌هایی با طرح‌های ساده و در رنگ‌های روشن و با سبک مدرن، بهترین انتخاب برای یک اتاق کوچک محسوب می‌شود. در عین حال حتما سعی کنید که ابعاد فرش حدود ۵۰ سانتیمتر از هر طرف کوچک‌تر باشد که در این صورت نظم بیشتری در آن دیده می‌شود. همچنین رنگ‌های به کار رفته در المان‌ها و وسایل اتاق دارای تناژ یکسانی باشند؛ زیرا در غیر این صورت فضای اتاق درهم‌ریخته و شلوغ به نظر می‌رسد.

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون اتاق ترکیه ای چیست؟

دکوراسیون اتاق کوچک پسرانه

جمع‌بندی

در این نوشتار ترفندهای دکوراسیون اتاق کوچک و کم جا بررسی شد. اگرچه در یک نگاه ممکن ایت میان دکوراسیون اتاق دخترانه، پسرانه و .. تفاوت‌هایی وجود داشته باشد؛ اما در حالت کلی همه آن‌ها از چند قانون پیروی می‌کنند. انتخاب نور مناسب، نورپردازی‌های زیاد، رنگ روشن در کاغذدیواری و ‎وسایل مختلف و یا انتخاب پگرده با رنگ روشنف ازجمله این موارد است.

همچنین حتما المان‌ها و وسایلی برای اتاق کم جا تهیه کنید که حجیم نباشند و جلوه بصری سبک و کمتری داشته باشند. درنهایت اینکه کاربد دکوراسیون مدرن و نئوکلاسیک در انتخاب وسایل و اکسسوری‌ها یا لوازم تزئینی اتاق کوچک و کم جا بهترین گزینه است. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که فضای اتاق شلوغ و نامنظم دیده نخواهد شد و به‌خوبی می‌توانید از قسمت‌های مختلف آن استفاده کنید.

https://blog.arasta360.com/small-room-decoration-and-little-space/

 

 

https://arasta360.com/...
ما را در سایت https://arasta360.com/ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نیلوفر رشیدی arasta360 بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 ساعت: 17:03